Ve čtvrtek před prázdninami proběhla další lekce pro rodiče, tentokrát organizovaná průvodkyní Zuzkou z modré třídy. Nakonec kvůli účastníkům, kteří nedorazili, byla lekce komorní, ale to nevadilo. Mohly jsme si vyzkoušet, jak funguje v modré třídě práce s textem.
Zuzka vybrala pro lekci knížku od italské spisovalteky Paoly Peretti, Vzdálenost mezi mnou a třešní.
Na úvod jsme se na elipse pobavily o konceptu hodiny - na elipse jsou připraveny různé kapitoly z knihy, které jsou k přečtění vytvořeným skupinkám dětí. Na lekci pro rodiče jsme byli každý sám za sebe. Každý má určitý čas na to, aby si svou kapitolu přečetl. Dalším úkolem je umět stručně shrnout děj kapitoly, buď zpaměti a nebo pomocí výpisků. Poslední částí zadání je připravit si krátký úryvek k přečtení nahlas pro všechny ostatní, třeba odstavec který nejvíce zaujal, nebo který shrnuje danou kapitolu.
Pak už jsme se vrhly na čtení a výpisky. Po cca dvaceti minutách jsme si vybrané kapitoly prošly tak, jak jdou za sebou v knize. Ke každé jsme diskutovaly o tom, co jsme se dozvěděly o hlavní hrdince, jaké má pocity, o čem přemýšlí, jak se chová. Jaké jsou její vztahy s ostatními osobami v knize, co asi ty osoby vede k tomu, aby jednaly tak, jak jednají. Je pro hlavní hrdinku tahle situace lehká nebo složitá? Proč? Témat k přemýšlení a k diskuzi bylo dost a čas lekce plynul. Mluvilo se i o tom, proč si kdo vybral část kapitoly k tomu, aby jí přečetl nahlas. Co ta část obsahuje, proč je důležitá, proč je zajímavá.
Nakonci jsme stručně znaly obsah knihy a měly jsme osud hlavní hrdinky částečně zmapovaný a rozebraný. Některé části zůstávaly skryté, stejně tak jako závěr. Motivovalo nás to k tomu, knihu si vzít a přečíst si ji celou.
V takto pojaté výuce se děti věnují nejen čtení - diskutují, přemýšlí nad dějem knihy, nad jednáním postav, nad emocemi. Zkouší si svou fantazii, přidají vlastní zkušenosti, zpětnou vazbu.
Děkujeme Zuzce za zorganizovanou lekci pro rodiče.
Komentáře
Okomentovat