Druhé a třetí trojročí na INDEXU

Od září používají žáci ve druhém i ve třetím trojročí indexy. Možná si lámete hlavu s otázkami, co jsou indexy zač, kde se vzaly a k čemu slouží... Následující řádky vám snad přinesou uspokojivé odpovědi.

O používání indexů jsme věděli z kladenské Montessori školy a také z pražské školy Na Beránku. Měli jsme možnost vidět jejich použití v praxi a mluvit se zástupci obou škol o tom, co jim indexy přinesly, v čem pomohly průvodcům, dětem i rodičům. Zkušenosti zmíněných škol nás přesvědčily o tom, že s indexy chceme také pracovat. Díky Spolku rodičů a přátel ZŠ Montessori Liberec jsme koupili kladenskou verzi, kterou jsme ve školním roce 2020/21 v omezené míře testovali ve druhém trojročí. Nastřádali jsme dostatečné množství informací a podnětů pro úpravy, které během prázdnin zpracovala Hanka Tománková. V září 2021 jsme mohli dětem ve druhém i ve třetím trojročí rozdat indexy šité přímo nám na míru.

Co to tedy ten index je? Je to jeden z nejdůležitějších pomocníků našich dětí, protože jim slouží v mnoha ohledech: jako plánovač a deník, omluvný list, zápisník, kalendář, obsahuje přehled témat z matematiky a geometrie, češtiny a angličtiny. S pomocí indexu (a samozřejmě průvodců a asistentů) se děti učí plánovat si svou práci, zaznamenávat její průběh, vybírat podstatné informace a formulovat je do stručných a smysluplných vět, sledovat své pokroky, posoudit to, co se jim nedaří a potřebují procvičovat; indexy pomáhají dětem se sebehodnocením a celkově podporují jejich samostatnost a smysl pro odpovědnost.

Indexy nejsou samospásné; práce s nimi je pro mnoho dětí náročná (někdy se zdá, že i nepříjemná), ale s podporou našich průvodců a asistentů jim mohou poskytnout dostatek prostoru pro učení jemných dovedností, které jsou v současném (nepřehledném) světě nepostradatelné. 

Všichni - od čtvrťáků po osmáky - se teď učí, jak na indexy. Ne vždy se všechno povede, ale i práce s chybou je součástí učení. Každý den si děti zapisují svůj plán práce a následně také zaznamenávají, co dokončily. Do příslušných kolonek uvádějí prezentace, kterých se účastnily, pokud potřebují, zapíší si, na co nemají zapomenout, co potřebují procvičit atd. S vedením indexu jim pomáhají asistentky a průvodci. Indexy se také pravidelně kontrolují, abychom měli přehled o tom, jak si kdo vede nejen při vedení indexu, ale také v různých oblastech.

Jak můžete index využít doma? Jednou z možností je domluvit se s dítětem na tom, že ho budete společně pravidelně procházet, abyste i vy měli přehled o tom, co se ve škole děje a jak se vašemu dítěti daří. Ideální je domluvit se na takový den v týdnu, kdy máte dost času, a spojit prohlídku indexu s příjemným povídáním o dění ve škole a třeba i s něčím na zub. Je vhodné nehodnotit dítě ani index, protože negativní reakce nebo nedůvěra z vaší strany může vést k odporu na straně dítěte. Lépe než kritika fungují otázky na to, co se ve škole dělo, proč třeba někde zápis chybí, proč je jinde obsáhlý a pečlivý a jinde strohý. Děti vám jistě rády vysvětlí, co znamená to či ono. Pokud budete mít jakékoli pochybnosti nebo otázky, na které vám děti odpovědět nemohou, obracejte se vždy a s důvěrou na své průvodce!

Komentáře