Letos jsme vyslali do světa
už potřetí svoje deváťáky. Pedagogický tým i rodiče zajímalo, jak se jim daří
na středních školách, a proto je pozvali na besedu. Otázek zaznělo mnoho.
Hlavní obavou rodičů, kteří zatím nemají s montessori
pedagogikou delší zkušenosti, je to, jak se dětem povede v jiném vzdělávacím
systému. Tyto
starosti středoškoláci rozprášili: “Zvykla jsem si během pár dní. Déle mi
trvalo zautomatizovat si vstávání ze židlí na začátku hodiny a jednou se mi
stalo, že jsem jedné sympatické učitelce tykla místo vykání,” popisovala svou
adaptaci na konzervativní výuku a formálnější vztahy jedna z absolventek.
Jiná exspolužačka zase sdílela s více než 40 posluchači
překvapení z odlišné motivace svých spolužáků. “Vybrala jsem si veterinu, chci se tomu oboru věnovat. Pohybuji
se i v ordinaci a ráda bych se o všem s učiteli bavila a diskutovala. Ale oni o
to nemají zájem, nebo na to není čas. A spolužáci tam jsou většinou jen proto,
aby měli maturitu, ten obor je vůbec nezajímá! Chtějí si to odsedět a mít klid.
A bojím, se že to je to, co po nás učitelé chtějí,”.
Beseda přinesla odpovědi, a další proběhne na podzim, aby na ni mohli přijít i ti, kteří budou mít před přijímacími zkouškami.
Náročnost přípravy na CERMAT úlohy byla jednou z otázek na absolventy. “Všechno se dá naučit, tam je to jen o tréninku,” vysvětlil jeden z chlapců. Děti přípravě věnují intenzivně v rámci výuky, mohou využít i doučování. Úspěšnost je každoročně na maximu, všichni přijímací zkoušky zvládnou a naprostá většina je přijata na školu, kterou si vybrali jako první. K tomu přispívá nejen příprava ve škole, ale i individuální kariérové koučování s Renatou, které škola poskytuje.
A s čím vlastně absolventi odcházejí na střední školy?
Průvodci připravují děti pro život, aby uměly
komunikovat, pracovat projektově, vycházet se spolužáky i dospělými, aby se
dokázali motivovat a řídit v práci i vzdělávání. To jsou také dovednosti, které
současní středoškoláci oceňují.
Zkušenosti získávali celou dobu školní docházky a intenzivně v sedmé a osmé třídě, když pracovali na tzv. Velkých projektech, prezentovaných pak souhrnně v rámci Žákovské konference před publikem. Jako deváťáci se po přijímačkách věnovali Závěrečným pracím, které každoročně může zhlédnout veřejnost na Zahradní slavnosti. Vzniká tak řada originálních výtvorů na úrovni, letos například nástěnný kalendář, který představuje autory 19. století jako obyčejné lidi s jejich slabostmi a neřestmi, či hřbitov vymřelých zvířat jako praktický výstup písemné práce o příčinách vymírání a ohrožení některých současných živočišných druhů.
Komentáře
Okomentovat